Veckbrev 2016-06-22

onsdag 22 juni 2016

Att arbeta i Mellanöstern som fotograf och tjej.

Närvarande: 14 st  Närvaroprocent: 36 %

Ann-Charlotte Rindstig från Köpings RK.

Övriga gäster:

Dagens föredragshållare Helen Shippey.

Marianne Björk införd av Sören Björk,

Gunnar Bemert införd av Ewa Nilsson,

Basem Khamas införd av Conny Granqvist.

Att arbeta i Mellanöstern som fotograf och tjej.

Dagens föredragshållare Helen Shippey är född och uppvuxen i Köping.

Helen arbetade en tid som modell i Frankrike och blev då intresserad av vad som hände på andra sidan kameran. Detta tillsammans med en praktiktid hos Thomas Ljungkvist väckte hennes intresse för fotografering. Helen utbildade sig till systemvetare på pappans inrådan eftersom fotografyrket kunde vara osäkert.

Helen hamnade 2003 i Dubai som ansvarig för Hästens nyöppnade butik. Där tog hon senare upp fotograferingen i både Dubai och Bahrain. Det var många kungliga bröllop som ofta krävde tre till fyra fotografer och även videografer. Det minsta bröllopet var på 400 personer, oftast var det 7-900 gäster och ibland även upp till 1900 personer. Fotograferna arbetade i 10 timmarspass. Det var framför allt smink och hår som tog tid. Sedan 2007 har hon varit fotograf på heltid.

Helen visade bilder som visade vilka olika typer av foto hon jobbat med. Det var bland annat många golfbilder med kända golfspelare och även Donald Trumpbilder från en golfbaneinvigning i Dubai. Även många porträttbilder visades.

Helen har kvar sitt företag i Dubai men har även startat ett aktiebolag här i Sverige, främst för reklamfotografering av olika slag. Shippey Photography kan ses på www.shippeyphotography.com.

När Helen började som fotograf var branschen mansdominerad men idag är det betydligt vanligare med kvinnliga fotografer. Helen tar med sig sin studio till kunden när hon får uppdrag men just nu letar hon efter en mindre lokal med stor takhöjd i Köping. Hon tar gärna emot tips på lokal.

Helen avtackades med diplom och applåder för ett mycket intressant föredrag.

Med Rotaryhälsning