Veckbrev 2016-06-01

Kända musiker jag mött

Närvarande:  20 st   Närvaroprocent:  51 %

Gästande rotarianer:

Ann-Charlotte Rindstig och Harald Ordell från Köpings RK.

Anand Sathe och Vaishali Takode från Amvavati RK i Indien.

Övriga gäster:

Örjan Lindvall – dagens föredragshållare.

Ashleska Sathe och Kshawa Sathe från Indien.

Presidenten hälsade alla välkomna till dagens möte och lämnade först ordet till en av våra indiska gäster som gav en kort presentation av sig och sina kontakter med vår president Tommy Svanborg.

Dagens föredragshållare (en tidigare medlem i vår klubb) Örjan Lindvall berättade först lite om sin musikaliska bakgrund innan han presenterade några kända musiker han mött.

1973 bildades Köpings Storband och 1974 kom Örjan med som pianist i bandet. Han har varit ordförande i 40 år.

På ett mycket trevligt och underhållande sätt berättade Örjan om när Woody Hermans Big Band kom till Köping 1978. 400 personer hörde deras konsert i Karlbergsskolans aula.

Flera kända band kom till Köping som Los Angeles Four. Under några år hade storbandet bra samarbete med Anders Julius på OK-motellet, nuvarande Hotel Scheele. Kända band som var i Köping var Jack Lidström och New Orleansband. Putte Wickman spelade ihop med storbandet på hotellet. Jan Malmsjö sjöng när bandet spelade dansmusiken. The Glenn Miller Orchestra (europeiska varianten) spelade på hotellet inför 700 gäster.

Örjan berättade också om sångartister som varit mycket trevliga att arbeta tillsammans med som Jan Malmsjö, Siw Malmqvist, Lill-Babs och några till. Han nämnde även någon som inte var så trevlig att jobba med.

Efter ett mycket underhållande anförande som kompletterades med Rosa på bal på flygeln avtackades Örjan med diplom och applåder.

Med Rotaryhälsning

Dag Björnemo