Veckbrev 2016-05-25

torsdag 26 maj 2016

Avskaffa laglotten – arvlåtaren måste själv få bestämma över sin egendom.

Närvarande: 22 st     Närvaroprocent: 56 %

Åke Hahre från Fagersta RK, Anders Boija Norrköpings RK

Övriga gäster:

Svante Thorsell och Börje Törnberg införda av Karl Beijbom, Annette Holmsten införd av Peter Fällman.

Presidenten för dagen, Sören Björk, hälsade alla välkomna till dagens möte och ett speciellt välkommen riktades till dagens föreläsare Svante Thorsell.

Svante redovisade sin uppfattning att det är dags att avskaffa ”tvångsarvet” (laglotten). Som lagen är skriven tvingas en arvlåtare ge arv till efterlevande barn. Detta oavsett om barnen har ignorerat, skändat, misshandlat eller på annat sätt betett sig illa mot arvlåtaren.

Arvlåtaren disponerar all sin egendom i livet. Arvet kan ses som en gåva och det är orimligt att inte arvlåtaren ska få bestämma vem som ska få gåvan efter det att arvlåtaren dött.

Idag lever vi i olika konstellationer och arvslagstiftningen tar inte hänsyn till det. Lagstiftningen är tillkommen för länge sedan och var ursprungligen avsedd att låta jordbruk gå vidare till nästa generation. Regeln om laglotten kom till för att säkra barns försörjning. Värderingar ändras snabbt och lagstiftningen bör anpassas till det. Bröstarvingar är idag i 50–60-årsåldern och är sällan i behov av laglotten. Barnbarn är ofta i 25–30-årsåldern och försörjs inte längre av föräldrarna.

Det bör vara fritt att i testamente bestämma över hela arvet och vem som ska ärva. Arvlåtaren ska kunna ge arvet till den som han eller hon vill. Ingen bröstarvinge ska kunna kräva något. Det är dags att avskaffa laglotten.

Svante Thorsell har presenterade sina synpunkter i en debattartikel i DN-debatt för en tid sedan och den väckte en del diskussioner.

Det blev en del synpunkter och frågor innan Svante Thorsell avtackades med klubbens diplom och applåder.

Med Rotaryhälsning