Veckbrev 2016-04-27

måndag 2 maj 2016

Terje Brattgjerd

Kulturhistoriska intressanta Byggnader i Köping.

Närvarande: 27 st    Närvaroprocent: 69%

Bengt Larsson, Köpings RK
Gunnar Dahlrus, Åhus Rk

Övriga gäster:
Jens Soneryd
Helene Sjökvist,Föredragshållare

Kommande program:
Onsdag 4/5 kommer Kenneth Engström med ”Från fabrikens skugga till njutningarnas öppna
landskap”.

President Tommy Svanborg hälsade alla välkomna till dagens lunchmöte, speciellt våra gäster och vår föreläsare.

Karl Beibom uppdaterade alla med lite information från Pets2 som han och Marie var på 23/4 i Örebro.

Helen inleder med att berätta att Köping var en medeltida stad.
De tittar inte bara på byggnader utan även landskap och omgivning kring byggnader. I område kring Köping finns det få KULTURARV och exempel på några är Kyrkans prästgård, Apotekshuset, Tingshuset.
Hon berättar om och visar vilka kriterier dom måste ta hänsyn till för att skydda plats/byggnader och för att de ska kunna bli byggnadsminne eller kulturarv.
Likaså tillvägagångssättet för att verkställa detta.
Några personer har lämnat in ansökan om att Hästens kontorsbyggnad ska bli ett byggnadsminne, beslut är inte taget ännu.
Helen hade med sig några nytryckta böcker om deras arbete som hon delade ut, 1 bok lämnas hos vår klubb för alla medlemmar.

Presidenten Tommy tackade Helen för ett intressant föredrag och överlämnade sedvanligt diplom varefter mötet avslutades.

Rotaryhälsningar
Terje Brattgjerd