Veckobrev 2016-03-30

Bengt Larsson, Köpings RK

Övriga gäster:
Sten Lindkvist, föredragshållare

President Tommy Svanborg hälsade alla välkomna till dagens lunchmöte, speciellt vår gäst och vår föredragshållare.

Övriga ärenden:
Onsdagen 6/4 kommer Ulf Eneroth berätta om framtidens tidningar.

Sten inleder med att presentera fotografier från 1888 som han hittat och är 1 år innan branden där man kan se hus mm i detalj då han scannat in dessa i digital form med hög kvalitet. Det var 49 gårdar och ca 100 hus som brann ned denna ödesdigra dag.
En brand uppstod i hamnen pga av ett tåg och av missnöje med att inte få titta på branden så tänkte Malakias elda upp deras lägenhet, men mycket annat brann….
Sten presenterade/visade de digitala bilderna och förklarade samband mellan dessa.
Dåtidens brandsläckningsredskap var otympliga och väldigt arbetskrävande. Vissa redskap finns att återse på Köpings Brandmuseum.
Först 1900 fick Köping en elektrisk brandspruta och även detta år elektricitet.

Snart kommer en ny bok att ges ut, i liggande format så att bilderna kommer till sin rätt, och ny fakta kring dessa.

Presidenten Tommy tackade Sten för ett intressant föredrag och överlämnade sedvanligt diplom varefter mötet avslutades.

Rotaryhälsningar
Terje Brattgjerd