Veckobrev 2016-03-09

onsdag 9 mars 2016

Dag Björnemo

Ernst Neizvestny -- profetens återkomst.

Närvarande:26      Närvaroprocent: 65 %

Gästande rotarianer:
Anders Boija från Norrköpings RK,
Lennart Lundgren från Arboga RK

Gäster:
Basen Khamas införd av Conny Granqvist.

Program den 16 mars:
Astrid Lamprecht. Ridsport i Sverige, folksport okänd för många.

Presidenten Tommy Svanborg hälsade alla varmt välkomna till dagens möte och särskilt dagens föredragshållare Hans Nyhlén från Galleri Astley i Uttersberg.

Hans gav en inledande beskrivning över galleriet som startades av Astley Nyhlén 1968. De första åren drevs galleriet i Köping men det flyttades till den gamla nedlagda järnvägsstationen i Uttersberg i maj 1977. Många var skeptiska till flytten men Astley sa att visas bra konst så kommer publiken.

Temat för Hans föredrag var den ryske konstnären Ernst Neizvestny, född 1925 i Sverdlovsk. Han var den förste utställaren i Uttersberg.

Utanför galleriet i Uttersberg stod Ernsts skulptur ”Profeten”. I december 2011 stals den tillsammans med ytterligare skulpturer av andra konstnärer. Alla var placerade utomhus.

Polisanmälan gjordes direkt men polisen var inte direkt snabba på platsen så många spår förstördes av snöfallet. Skulpturerna värderades till 1,4 miljoner kr. Efter ett tag avskrev polisen ärendet.

I oktober 2015 ringer polisen och berättar att en skogsarbetare hittat en skulptur i skogen som kanske var en av de stulna. Det var ”Profeten” som hittats och den återkom till Uttersberg där den ju stått sedan 1977. Den var skadad men har restaurerats.

Hans berättade om Ernst liv i Ryssland. Han var inte accepterad eftersom han inte visade socialrealistisk konst. Vid ett tillfälle när Nikita Chrusjtjov skulle godkänna en utställning i Manegen i Moskva kom Ernst och Chrusjtjov i häftig dispyt. Hans berättade om Ernst som under andra världskriget ”dödförklarades” efter att ha fått en kula genom kroppen men som vaknade till liv när man på sjukhuset kastat in honom i ett rum med övriga avlidna. Efter det var han aldrig rädd för något. Efter Chrusjtjovs död fick ändå Ernst i uppdrag av familjen att utforma gravmonumentet. Förutsättningen för att han skulle acceptera uppdraget var att han fick bestämma utformningen till hundra procent.

Hans visade bilder och berättade om många skulpturer som Neizvestny gjort i stora delar av världen. Det var bilder från Assuan i Egypten, Geneve, Moskva, New York, Perm, olika orter i Sibirien och även Köping.

Hans rekommenderade ett besök på galleriet och berättade att nu på långfredagen firas brödrostens dag i Grafikverkstaden. Då kan var och en rosta sitt bröd, dricka te, träffa folk och titta på utställningarna. Presidenten tackade Hans för föredraget och överlämnade klubbens diplom som åtföljdes av varma applåder.