Veckobrev 2016-03-02

Framtisspaning

Närvarande: 23       Närvaroprocent: 57 %

Gäster:

Dagens föredragshållare Peder Berendsen från Stockholms RK.

Julia Rosqvist och Christina Ström införda av Ewa Nilsson.
Basen Khamas införd av Conny Granqvist.

Program den 9 mars: Hans Nyhlén berättar om Ernst Neizvestny.

Presidenten hälsade alla varmt välkomna till dagens möte och informerade om att klubben fått mail från PO Johansson där han framförde ett varmt tack för utmärkelsen Årets Eldsjäl.

Dagens föredragshållare Peder Berendsen har arbetat i femton år med utveckling av köpcentrum i Mälardalen. Han har kollat trender och blickat framåt och har numera en egen firma där han sysslar med framtidsspaningar.

Peder visade några bilder från femton år bakåt i tiden och visade vad som hänt under åren inom olika områden som mobiltelefoni, internet osv.

Alla närvarande hade fått en enkät där vi skulle gissa hur framtiden såg ut inom olika områden. Tre svarsalternativ fanns på varje fråga.

Frågorna rörde:

Pensionsålder

Kontantfritt samhälle

Böckernas framtid

Självkörande bilar

Folkmängd

Hjärnscanning vid polisförhör

Storbanker

Ekologiska matvaror

Dagens Nyheter

Hur styrs mobilen

Flygande bilar

Svaren spretade lite inom varje frågeställning men oftast var församlingen tämligen överens om sina spaningar framåt i tiden. Om spaningarna var riktiga får framtiden utvisa.

Presidenten tackade för ett intressant föredrag och Peder Berendsen avtackades med klubbens diplom och varma applåder.