Veckobrev 2016-02-17

torsdag 18 februari 2016

Peter Fällman

Landslagsstjärna i ju-jutsu, småbarnsmamma och polis - ett livspussel !

Närvarande:  27 st  Närvarandeprocent:  66%

Gäster:
Dagens föredragshållare Johanna Hamberg
Pia Ljungström införd av Michael Ljungström
Basem Khammas införd av Conny Granqvist
Anders Larsson införd av Fia Larsson.

Besökande rotarianer:
Bengt Larsson, Köpings RK
Urban Liwing, Högalid RK

Presidenten för dagen, Sören Björk, hälsade samtliga välkomna, speciellt dagens föredragshållare Johanna Hamberg.

Presidenten meddelade med sorg att klubbens medlem Börje Hallberg hade avlidit igår. Ett ljus var tänt och en tyst minut hölls.

Nästa veckas program i klubben blir spännande då "Årets eldsjäl" kommer att utses och i Köpings RT kommer vi att lära oss mer om växter av Per Bürger.

Därefter påbörjades Johannas föredrag och inleddes med en kort bakgrund där hon berättade att hon varit polis i åtta år med inriktning yttre tjänst ( fn dock utredningar då Johanna väntar sitt andra barn). Föredraget fortsatte med inriktning på hennes stora passion, ju-jutsu, som hon delar med sin make. Johanna är sekreterare i Köpingsklubben Dynamix och även tränare i sin gren.
Ju-jutsu är en stridkonst som tillhör den japanska kampsportfamiljem budo. Namnet syftar till konsten att besegra en motståndare med så lite fysisk styrka som möjligt (utan vapen).
Johanna började år 2000 att träna ju-jutsu och detta växte fram till en tävlingskarriär 2006  (parallellt med sin polisutbildning) i Stockholm. Detta ledde i sin tur fram till ett SM-silver och sedermera till landslaget med flera landslagsuppdrag 2009- 2012. Därefter följde tyvärr skador kombinerat med 3-skifts arbete och 15 timmars träning/vecka. Detta innebar ett uppehåll i hennes karriär för att sedan komma igång igen 2014. Detta var lyckosamt, då 2015 sedan blev hennes bästa år med ett SM-guld !
Drömmen om VM i Thailand grusades redan innan på EM i Paris då Johanna blev diskad och hamnade sjua i sin klass vilket inte räckte för en VM-plats.

Ju-jutsu är en bedömningssport och normalt så tävlar man i tre minuter i "tre delar" som kan ge maximalt 2 poäng per del (Slag o spark, kast och hålla fast).
Europa har många utövare och då främst i Tyskland, Frankrike och Polen.
Vi förstod alla att det krävs en stor planering att få ihop detta livspussel och Johanna påtalade att det krävs en make som ställer upp och hjälper till (till saken hör att han var en stor del i "peppandet" för hennes träning och utveckling).

Presidenten tackade Johanna och överlämnade sedvanligt diplom till allas applåder.