Veckobrev 2016-02-10

Filip Andersson införd av farmor Carina Andersson
Alva och Andrea Lamprecht införd av mamma Astrid Lamprecht
Basem Khamas införd av Conny Granqvist

Vikarierande president Marianne Eriksson hälsade alla välkomna till dagens välbesökta möte.

Karl Beijbom informerade om att klubbens bidrag från Sparbankens kokboksprojekt ”En god bok” var 27 623 kr. Alla fyra klubbar i KAK fick samma belopp. Karl överlämnade även en gåva till Mikael Boman som nyss fyllt 50 år.

Pamela Lundin berättade om sin bakgrund som byggnadsingenjör, om att hon bland annat arbetat på arkitektkontor, på Kungsörs kommun och på Car-O-Liner. Sedan 2008 arbetar hon på Assa Abloys marknadsavdelning. Hon bor i Kungsör. Hennes önskan var tidigare att antingen bli polis eller att arbeta med infodesign. Ett fall från en hästrygg spolierade hennes möjlighet att bli polis. Hon satsade därför på infodesign och affärsutveckling.

Pamela har ett stort vinintresse och är medlem i en vinklubb sedan år 2000. De har vinprovningar varje månad och ordnar vinprovarresor till Spanien. Vid en av dessa resor beklagade sig en liten vinproducent att han inte hade någon importör i Sverige. Pamela åtog sig att ta in hans produkter till Sverige. Hon bildade då tillsammans med en kompanjon Eriksson & Eriksson Wine HB. Kompanjonen hoppade av och numera heter bolaget bara Eriksson Wine HB.

Pamela berättade om all formalia som följer med att vara vinimportör. Det är mycket pappersjobb med statistik och andra redovisningar Hon har kontakt med åtta vingårdar och handlar från fem av dom. Hon arbetar bara med små vingårdar och klarar därför inte att ”täcka” hela Sverige. Systembolaget kräver minst 65 000 liter per vingård per år. Pamelas vingårdar ligger på knappt 10 000 flaskor per vingård.

Hon säljer i Systembolagets beställningssortiment men hon har dock fått in några leverantörer på systembolagen i Västmanland och Sörmland eftersom flaskorna där har efterfrågats tillräckligt mycket. Hon levererar mest till restauranger men det är svårt att slå sig in där när stora drakar har näst intill monopol som stänger ute små leverantörer. Bland kunderna finns restauranger i Örebro, Öregrund och Stockholm men även en del Slott och Spa-anläggningar.

De flaskor som hon visade upp var två röda viner som finns på Systembolaget i Köping:– L´interrogant 2013, 174 kr. Beställningsnummer 78182.

Jané Ventura Negre Seleccio 2012, 111 kr. Beställningsnummer 78175.

Ur beställningssortimentet visades: Cava Reserva de la Musica Brut Nature 2011; 122 kr. Beställningsnummer 77092.

Pamela skulle i en framtid gärna kunna ägna sig åt vinimport på heltid.

Hon avtackades med klubbens diplom och en varm applåd.