Veckobrev 2016-01-13

onsdag 13 januari 2016

Peter Danielsson

"SPÄNNANDE MÄNNISKOR JAG MÖTT".

Antal medlemmar: 41 Närvarande: 35 Närvaroprocent: 85 % Närvarobefriade: 6

Besökande rotarianer: Catharina Gyllenhammar Köping RK, Lennart Lundgren Arboga RK samt Anders Boija Norrköpings RK.

Övriga gäster: Henrik Huss, Elisabeth Bogren, Basem Khammas & Tanja Cabander.

Klubbens president Tommy Svanborg hälsade samtliga hjärtligt välkomna.
En spontan applåd för den fantastiska närvaron spred energi i rummet.

Karl Beijbom kåsera över möten med statsministrar, författare, Nobelpristagare och "vanligt folk"

Det är 60 tal och Karl är på presskonferens inför Simon Spies stundande bröllop med Jannike.Simon får frågan om hur mycket han tjänar? Han svarar: Jag tjänar bara 7 kr per resenär men har man 3 miljoner resenärer så blir det några kronor…Sedan kommer en fråga ifrån en Dansk journalist (dom är sådana) om hur det ska gå med det intima livet nu med tanke på att din blivande hustru är i 20 år och du är 60 år? Simon svarar: Jag är också orolig för det med tanke på att mina fickvänner innan Jannike är betydligt yngre.

En annan anekdot är ifrån en flygresa då Karl stöter ihop med Britt Ekland och Karl ställer en fråga till Britt. Är det inte svårt att leva med att alla bara ser ditt förtjusande yttre och inte ser din inre skönhet? Britt svarar: Vi känner inte varandra men du förstår mig redan.

Vi får höra om b.l.a Göran Persson, Tage Danielsson, Börje Hed, Arne Ness och om besöket på Tage Erlanders kansli som gymnasisten Karl Bejbom helt spontant besökte och fick se vilken ordning statsministern hade på sitt skrivbord.

Karl sommarjobbade på det stora bokförlaget Bonniers och fick en dag uppdraget som 15 åring att byta glödlampa hos den store bokförläggaren Gerhard Bonniers kontor.
Karl var försigkommen och ställde en fråga om det var kul att vara bokförläggare?

Gerhard svarade och hade en utläggning om hur det är och när slutet på monologen närmade sig så lägger den store bokförläggaren handen på Karls axel och säger: Vem vet att du kanske en dag själv blir bokförläggare!

Idag är Beijbom books framgångsrikt och Karl avslutar med betraktelsen när Karl tänker på att han fick presenterade sina utgivningar på bokmässan tänkte han på Gerhard som sitter ibland molnen med andra bokförläggare och utbrister: Se där, han har jag gett min hand!

Karl tackades för ett spännande och intressant föredrag med en varm applåd.

Rotaryhälsningar

Peter Danielsson