Veckobrev 2015-11-18

onsdag 18 november 2015

Årets Centrumbutik Sjömans Per och Jim Sjöman

Närvarande:19 Närvaroprocent: 45 %

Marie Torstensson från Arboga RK, PG Markström och Herman Söderqvist från Köpings RK.

Övriga gäster: Rahaf Ramdo införd av Karl Beijbom.

Vikarierande president Sören Björk hälsade alla välkomna till dagens möte.

Karl Beijbom presenterade Rahaf Ramdo som tidigare gästat vår klubb som föreläsare. Hon är engelsklärare i grunden och går nu och lär sig svenska. Hennes språk har utvecklats och hon är intresserad av jobb. Den som har några tips kan kontakta Ulf Börjesson.

Program den 25 nov: Ida Lindhs egoföredrag. Köpings RK den 23 nov: Mystik kring flygplansolyckor.

Som ny medlem invaldes Jonas Käck (kanslichef i kyrkan) som gav en kort presentation av sig själv. Mer kommer han att berätta i sitt kommande egoföredrag.

Dagens föredragshållare var bröderna Per och Jim Sjöman som driver Bivur och Sjömans. De blev nyligen utsedda till årets centrumbutik.

Bageri/konditori Bivur har funnits i 70 år. Det öppnade samma år som nuvarande hus byggdes för 70 år sedan. Familjen Sjöman köpte det 1964. Namnet kommer från kvartersnamnet som är kv Bivur. Kvarteren i området är namnsatta efter gamla asagudar. Bivur var en dvärg.

Bröderna är uppväxta och upplärda i bageriet. Senare har de avlagt gesällprov och gått utbildningar. När finanskrisen kom för ett antal år sedan märktes det att försäljningen gick ner men det återhämtade sig. Ett tapp i försäljningen (-20 %) fick de även när ICA Maxi öppnade sitt bageri.

När Klingas vid Torget blev till salu köpte Sjömanbröderna det. Fredrik Klinga blev dock kvar i konditoriet vid torget. Nu utnyttjas det för att baka stenugnsbakade limpor som är mycket populära. Surdegen som används i Bivur är från 1970-talet och matas kontinuerligt.

De har renoverat både Bivur och Sjömans och totalt arbetar 16 personer i verksamheterna.

Sjömans har ca 90 % kaféförsäljning och 10 % diskförsäljning. I Bivur är siffrorna tvärtom.

Arbetet för bagarbröderna är slitigt med arbetsdagar på 12-14 tim/dag så fler anställda behövs.

Båda ställena har söndagsöppet.

Företagen har ett brett sortiment och allt görs från grunden, mycket för hand även om många maskiner utnyttjas. Ledorden för verksamheten är Kvalitet (bra råvaror), Hantverk (mycket görs för hand), Tradition, Personal (på 25 år har endast tre personer slutat).

Bröderna fick svara på ett stort antal frågor (bl annat om att de bakar 35 000 semlor på ett år) innan de fick diplom och applåder.

Vid pennan/Dag Björnemo