Veckobrev 2015-11-11

fredag 13 november 2015

Ewa Nilsson

"TokKlokBok - en ANNOlunda bok med många olika sidor" Anno Paananen.

Antal medlemmar: 47 Närvarande: 49 medlemmar Närvaroprocent:57 %

Besökande rotarianer: –

Övriga gäster: Anno Paananen och Tomas Öberg, föreläsare (införda av Ewa Nilsson) samt Jonas Käck (införd av Mikael Bohman)

Stf president MarinneEriksson öppnade mötet och hälsade alla välkomna.

Klubbärenden:

- Mårten påminde om prisgåvor till lotteriet den 27-28 november – anmäl gåvor till Kent Hahre snarast.

Anno Paananen berättade om ett bokprojekt hon genomfört, ”TokKlokBok – en ANNOlunda bok med många olika sidor”, som har bokrelease i Köping på lördag nästa vecka.

Initiativet till boken kommer utifrån att Anno coachat människor, ofta med funktionshinder, som har en ”ådra” – de vill något, men har inte riktigt förmått ta tag i det.
Boken är ett samverkansprojekt; elva personer mellan 25 och 60 år har tillsammans skrivit den, med Anno som projektledare.

Syftena med boken är dels att få en njutningsfull läsning, men även att få inspiration att starta egna projekt för människor som är sugna på att skriva en bok tillsammans. I slutet av boken finns en studievägledning som gör att man enkelt kan använda den som underlag för t ex en studiecirkel.

– Men det stora syftet med TokKlokBok är att föra fram budskap om olikheter. Att alla är värda lika mycket och att alla kan, bara man vill. Genom att man kommer igång att skriva kan man hitta en ny ådra hos sig själv, som gör att man förändras, hävdar Anno.

Tomas Öberg berättade om bakgrunden till att han kom med som medförfattare i boken; en livskris som har lett till att han även ger ut en egen bok om sitt liv i januari.

Tomas inbjöds att medverka som föreläsare och berätta mer om sig själv och sitt omväxlande liv efter att hans bok ”En man – flera liv” kommit ut i januari.

Nästa lördag, den 21 november kl 11-15, är alla välkomna till boksläpp med releaseparty (se separat pdf-fil) på Gallery Quirinus, Torggatan 11.

TokKlokBoken kostar 150 kr fram t o m boksläppet, därefter 200 kr. Förboka den gärna via Ewa Nilsson senast den 20/11 för att få det lägre priset!
Jag är nämligen också en av de tio författarna i boken. 

Kommande program:

18/11 – Jim och Per Sjöman, Sjömans och Bivur konditorier – Årets Företagare 2014

25/11 – Ida Lindh, egoföredrag

Vid tangentbordet: Ewa Nilsson