Veckobrev 2015-10-14

Varför väljer somliga en kriminell livsstil? Rolf Råberg

Antal medlemmar: 47 Närvarande: 26 medlemmar Närvaroprocent: 62 %

Besökande rotarianer: Ann-Charlotte Rindstig, Köping RK

Övriga gäster: Christina Hahre, införd av Kent Hahre, Basem Khammas, införd av Conny Granqvist,

Annika Dahlqvist, införd av Kent Hahre, Rolf Råberg (dagens föreläsare)

Kommande program: Carl-Johan Lefwerth, egoföredrag

Påminnelser, Rotaryärenden, klubbärenden, meddelanden:

- Styrelsemöte nästa onsdag kl 11:00

- Kent Hahre påminde och lotteriet i slutet av november, berättade om skänkta priser och välkomnade fler skänkta priser

- Börje Ryström rapporterade från årets golftävling. Köping Scheele Rotaryklubb segrade över Köpings Rotaryklubb också i år.

- Christina Hahre fyllde 70 år just denna dag och fick en stående skönsång till sin ära från klubbens medlemmar.

Dagens föredragshållare, Rolf Råberg, presenterade sig så här: pappa (vid 18 första gången), farfar (fyra barnbarn), ornitolog (Norsa fågelmarker), Zappa-fan, kristen existentialist, boxare, socialarbetare, övervakare, familjehemsföreståndare (jut nyu fyra "inhysingar" i hemmet i Köping.

Varför väljer somliga en kriminell livsstil? Man vill känna tillhörighet. Kan man inte känna tillhörighet genom att vara "a good boy" får man visa tillhörighet genom att vara "a bad boy".

Rolf påminde om seglingsresorna, som väckte sådan debatt. I själva verket var de effektiva och relativt billiga – 300 kr per dygn.

Rolf berättade hur det gick till då Cobra försökte etablera sig i Köping på 90-talet.

Rolf berättade om olika ligor som funnits: Salaligan, Spiltaligan, Östermalmsligan.

Förälskelse, frälsning och fotboll har räddast många undan en kriminell utveckling – eller återfört kriminella till ett normalt liv.

"Vi måste visa empati med dem som har det svårt", uppmanade Rolf – och avslutade med en bild på duken där någon på en graffitivägg skrivit med stora bokstäver: LOVE WINS.

Presidenten tackade för det intressanta föredraget, förärade föredragshållaren klubben diplom och lät gonggongen ljuda kl 13:00.

Vid pennan: Karl Beijbom