Veckobrev 2015-10-07

Karl Beijbom

Minnen från min tid som kommunchef. Carl-Henrik Hedlund

Antal medlemmar: 47 Närvarande: 26 medlemmar Närvaroprocent: 62 %

Besökande rotarianer: Urban Liwing, Högalids RK, Lennart Lundgren, Arboga RK, Herman Söderquist, Köping RK

Övriga gäster: Basem Khammas (införd av Conny Granqvist), Jonas Käck (osäker stavning), införd av Mikael Bohman

Presidenten hälsade alla välkomna, och särskild dagens föreläsare Carl-Henrik Hedlund.

- Föredragshållare: Carl-Henrik Hedlund   - Gästande rotarianer:

- Gäster (ej rotarianer):

Antal närvarande vid dagens möte: 26

Närvaroprocent: 62

Program nästa onsdag: Rolf Råberg,  HUR FÅR MAN "VÄRSTINGAR" ATT BLI "BÄSTINGAR?”

Påminnelser, Rotaryärenden, klubbärenden, meddelanden:

- Köping RK inbjuder till möte "Kokpunkten" i Västerås 12 oktober.

- Kent Hahre påminde om lotteriet den i slutet av november och uppmanade medlemmarna att skänka priser. Karl Beijbom lovade skänka 50 böcker med olika titlar ur hans förlags (Beijbom Books) utgivning.

Föredrag: MINNEN FRÅN MIN TID SOM KOMMUNCHEF

Carl-Erik Hedlund, vår klubbmedlem, var kommunchef i Köping i hela 27 år, mellan 1970-1997.

Han kallades först stadsombudsman, sedan kanslichef, sedan kommunchef.

Sedan dess har titeln kommunchef behållits.

Carl Henrik gav en exposé över händelser under hans tid som kommunens högste tjänsteman.

Några nedslag:

- Kommunalrådet Karl-Erik Wallbom var framsynt i tekniska frågor, mindre intresserad av att bygga skolor. Karl-Eriks egen dotter fick gå i en källarskola på grund av bristen på lokaler.

- IKEA startade sin verksamhet i Köping 1972. Efter 8 år av dålig lönsamhet och locktoner från Västerås flyttade IKEA och affärscentret Erikslund etablerades.

- I slutet av 70-talet slöts kommunen ett fjärrvärmeavtal med Yara.

- 1974 firade Köping sitt 500-årsjubileum. Kungen kom den 19 juni - 14 dagar efter jubileumsdagen.

- 1986 investerades 70 miljoner kronor i nya Ullevigymnasiet

- När det gäller Volvos flytt till Lindesberg påpekade Carl-Erik med ett leende: "Jag var oskyldig".

- På senare år har Köping satsat 120-130 miljoner i nya förskolor.

- En ny simhall, som det talas om, skulle kosta 150 miljoner. Inget beslut ännu.

- Det talas om en saminvestering med Västerås i hamnen på ca 500 miljoner. Inget beslut ännu.

Presidenten tackade Carl-Henrik för ett föredrag som väckte många minnen hos åhörarna.

Presidenten lät gonggongen ljuda kl 13 – och mötet var avslutat.

Vid pennan: Karl Beijbom